Senin, 12 Januari 2009

Martabat Nafsu

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih.
Firman Allah:
"Sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dengan bentuk yang sebaikbaiknya"
Hadis Qudsi,firmanNya:
"Sesungguhnya manusia itu rahsiaKu dan Akulah yang menjadi rahsianya.Dan rahsia itu
sifatKu dan sifatKu tiada lain, Aku lah jua"
Mengenai soal makrifat pula Allah berfirman dalam hadis Qudsi:
"Akulah perbendaharaan yang tersembunyi.Aku ingin supaya dikenali(dimakrifati), maka
Aku jadikan alam ini,maka mereka makrifat kepadaKu"
FirmanNya lagi:
"Sesungguhnya Allah memrintahkan kamu (manusia) memulangkan amanah
kepada yang berhak (Allah)"
Jadi taraf kemuliaan sesorang hamba Allah itu adalah bergantung sejauh mana taraf
makrifatnya kepada Allah. Sekiranya kita berjaya mencapai tahap sebenar-benar
makrifat jadilah kita sebaik-baik makhluk sebagaimana firmanNya:
"Sesungguhnya yang beriman dan beramal soleh, mereka itu adalah sebaik
baik makhluk"
Tapi sebaliknya sekiranya kita gagal untuk mengembalikan amanah untuk makrifat maka
jadilah kita sebagai mana yang di firmankan olehNya:
"Kemudian Kami kembalikan dia di tempat yang serendah-rendahnya"
Dan firmanNya lagi:
"Mereka itu adalah seburuk-buruk makhluk"
Baik buruknya manusia adalah bergantung kepada tahap-tahap kesucian batinnya atau
nafsunya.
Nafsu mempunyai dua pengertian:
1. Suatu pengertian yang meliputi segala tabiat-tabiat: spt. marah, nafsu berahi dan
syahwat serta semua yang keji seperti hasad dengki, riak, dendam, sum'ah dan
sebagainya. Nafsu ini ada juga pada binatang. Tapi tiada sama sekali pada malaikat.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Sejahat-jahat musuh engkau ialah nafsu engkau yang terletak di antara dua lambung
engkau"
2. Makna yang kedua adalah berkaitan kejadian "latifah rabbaniyyah' iaitu sesuatu
yang batin yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar sebaliknya ia adalah melibatkan
soal-soal kerohanian.
Jenis-jenis nafsu yang akan dihuraikan adalah:
1. Amarah
2. Lawammah
3. Mulhammah
4. Mutmainah
5. Radhiah
6. Mardhiah
7. Kamaliah
Nafsu amarah
Oleh : Nur Anwar
Amarah adalah martabat nafsu yang paling rendah dan kotor di sisi Allah. Segala yang
lahir darinya adalah tindakan kejahatan yang penuh dengan perlakuan mazmumah
(kejahatan/keburukan). Pada tahap ini hati nurani tidak akan mampu untuk
memancarkan sinarnya kerana hijab-hijab dosa yang melekat tebal, lapisan lampu
makrifat benar-benar terkunci. Dan tidak ada usaha untuk mencari jalan
menyucikannya. Kerana itulah hatinya terus kotor dan diselaputi oleh pelbagai penyakit.
Firman Allah:
· "Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya"
· "Sesungguhnya nafsu amarah itu sentiasa menyuruh manusia berbuat
keji(mungkar)"
· "Bahkan manusia itu hendak berbuat maksiat terus menerus)"
Dalam kehidupan seharian segala hukum hakam, halal-haram, perintah dan larangan
tidak pernah di ambil peduli. Malah buat kejahatan itu sudah sebati. Tidak ada
penyesalan, malah kadang-kadang bangga buat jahat. Contohnya dia berbangga dapat
merosakkan anak dara orang, bangga dengan kehidupan songsang, minum, berjudi,
pergaulan bebas malah jadi barat lebih dari orang barat. Bagi mereka pada peringkat
nafsu ini, konsep hidupnya adalah sekali, jadi masa mudalah untuk seronok sepuaspuasnya
tanpa mengenal batas-batas. Baik jahat adalah sama sahaja di sisinya tanpa
ada perasaan untuk menyesal. Malah kadang-kadang bila boleh buat jahat seolah-olah
terdapat perasaan lega dan puas. Itulah sebabnya kadang-kadang ada yang dapat nak
mengawalnya dari melakukan sesuatu yang jahat. Dah jadi hobi. Hatinya telah dikunci
oleh Allah sebagaimana firmanNya:
"Tidaklah engkau perhatikan orang-orang yang mengambil hawa nafsunya
(amarah) menjadi Tuhan dan dia disesatkan oleh Allah kerana Allah
mengetahui (kejahatan hatinya) lalu Allah mengunci mati pendengarannya
(telinga batin) dan hatinya dan penglihatannya (mata hatinya) diletak
penutup."
Manusia pada peringakat nafsu amarah ini bergembira bila menerima nikmat tetapi
berdukacita dan mengeluh bila tertimpa kesusahan. Firman Allah:
"Dan apabila Kami rasakan sesuatu rahmat kepada manusia,nescaya mereka
gembira dengan rahmat itu.Dan apabila mereka ditimpa suatu musibah akibat
kesalahan tangan mereka sendiri, lantas mereka berputus asa."
Jelasnya pada peringkat ini segala tindak tanduknya adalah menuju dan mengikut apa
kehendak syaitan yang mana telah dikuasai sepenuhnya olehnya(Syaitan). Rupa sahaja
manusia, tapi hati dikuasai syaitan.
Pada peringkat ini, manusia itu tak makan nasihat. Tegurlah macam manapun. Dia tetap
tak akan berubah kecuali diberi hidayah olehNya.
Mereka tidak pernah takut pada Allah dan hari pembalasan. Malah meremehkan lagi ada.
Mengejek dan mencemuh. Mereka tidak pernah peduli dengan ancaman Allah seperti:
"Akan dicampakkan ke dalam neraka jahanam dari golongan jin dan manusia
yang mempunyai hati tidak memrhati,mempunyai mata tidak
melihat,mempunyai telinga tidak mendengar.Mereka itu adalah binatang malah
lebih hina dari binatang kerana mereak termasuk di dalam golongan yang
lalai".
Mereka suka mencela orang lain, memperbodohkan kelemahan orang lain dan melihat
dirinya sendiri serba sempurna. Mereka tidak pernah menyandarkan hasil usahanya
kepada Allah. Mereka fikir apa sahaja kejayaan mereka adalah hasil titik peluh diri
sendiri.
Jiwa mereka pada tahap ini adalah kosong dan hubungan dirinya dengan Allah boleh
dikatakan tidak wujud.
Dalam konteks penerimaan ilmu, orang yang bernafsu amarah hanya berupaya
menerima ilmu diperingkat ilmu Qalam. Terutamanya yang mementingkan soal-soal
lahiriah dunia sahaja. Tak ada minat kepada pelajaran agama dan hari akhirat. Pada
peringkat tidak ada peluang sama sekali untuk menerima ghaib dan ilmu syahadah
selagi hatinya kotor dan tidak disucikan dengan pembersihan zikrillah yang mempunyai
wasilah bai'ah dengan Rasulullah s.a.w. Untuk membebaskan diri dari cengkaman nafsu
ini hendaklah menemukan jalan wasilah ilmu Rasulullah s.a.w dengan menerima tunjuk
ajar dari ahli zakir iaitu guru mursyid yang dapat memberikan petua-petua penyucian
diri dan penyucian jiwa yang mempunyai mata rantai dengan Rasulullah s.a.w.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tiap sesuatu ada alat penyucinya dan yang menyuci hati ialah zikir kepada Allah "
Pada tahap amarah ini kalau berzikirpun hanya dibibir sahaja tanpa meresap ke dalam
jiwa. Amarah tidak mengenal sesiapa, malah ahli kitab sekalipun walaupun ada kelulusan
Azhar, walupun berserban dan berjubah. Amarah tidak pernah takut dengan itu semua
malah lagi senang ia menyerang. Yang ia takut hanyalah zikrillah.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Sesungguhnya syaitan itu telah menaruh belalainya pada hati manusia, maka apabila
manusia itu berzikir kepada Allah , maka mundurlah syaitan dan apabila ia lupa, maka
syaitan itu menelan hatinya"
Martabat nafsu
Nafsu lawwamah
Oleh : Nur Anwar
Nafsu lawwamah ialah nafsu yang selalu mengkritik diri sendiri bila berlaku suatu
kejahatan dosa atas dirinya. Ianya lebih baik sedikit dari nafsu amarah. Kerana ia tidak
puas atas dirinya yang melakukan kejahatan lalu mencela dan mencerca dirinya sendiri.
Bila buat silap dia lebih cepat sedar dan terus kritik dirinya sendiri. Perasaan ini
sebenarnya timbul dari sudut hatinya sendiri bila buat dosa, secara automatik terbitlah
semacam bisikan dilubuk hatinya. Inilah yang di katakan lawwamah. Bisikan hati
seseorang akan melarang dirinya melakukan sesuatu yang keji timbul secara spontan
bila terqosad sahaja dihatinya. Cepat rasa bersalah pada Allah Rasulullah atas
keterlanjurannya. Ianya ibarat taufik dan hidayah Allah untuk memimpinnya kembali dari
kesesatan dan kesalahan kepada kebenaran dan jalan yang lurus. Rasulullah s.a.w
bersabda:
· "Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada seseorang, maka Allah akan
menjadikan untuknya penasihat dari hatinya sendiri"
· "Barangsiapa yang hatinya menjadi penasihat baginya, maka Allah akan menjadi
pelinding ke atasnya."
Tapi bila seseorang itu meningkat ke martabat nafsu lawwamah tapi tidak mematuhi
isyarat lawwamah yang memancar di hatinya, maka lama-kelamaan isyarat ini akan
padam dan malap. Hingga jatuhlah kembali pada tahap nafsu amarah kembali. Sebab itu
kadang-kadang kita tengok sekejap orang tu baik, sekejap berubah jahat kembali.
Kemudian berubah balik. Inilah bolakan hati yang di sebabkan oleh keadaan nafsunya
yang berubah-ubah.
Firman Allah:
· "Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti (suruhan jahat) mereka
setelah datang ilmu (isyarat lawwa-mah) kepadamu, sesungguhnya
kamu termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim"
· "Sesungguhnya petunjuk Allah ialah petunjuk yang sebenarnya.Dan
sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan (jahat dan keji) mereka ,
setelah ilmu diperolehi (datang kepadamu) maka Allah tidak lagi
menjadi pelindung dan penolong bagimu".
Pada tahap lawwamah ini masih lagi bergelumang dengan sifat-sifat mazmumah tapi
jumlahnya mulai berkurang sedikit. Keinsafan memancar. Sekiranya dia terus mematuhi
isyarat lawwamah yang ada, sedikit demi sedikit sifat-sifat keji dapat dihapuskan. Pada
peringkat ini dia banyak meneliti diri sendiri dan merenung segala kesilapan yang
lampau. Bila perasaan menyesal datang, orang-orang pada peringkat sangat mudah
mengeluarkan air mata penyesalan. Kerap menangis dalam solat, atau bila sendirian,
sewaktu berzikir, bersolawat. Air matanya bukanlah disengajakan tetapi berlaku secara
spontan. Inilah dikatakan sebagai tangisan diri. Pada peringkat ini mula banyak mengkaji
dan meneliti alam dan kejadian. Malah sentiasa membandingkan sesuatu dengan dirinya.
Mereka juga menjadi gila untuk beribadat dan cenderung kepada perbincangan berkaitan
soal mengenal diri dan mula jemu dengan persoalan yang tidak berkaitan dengan
agama. Perubahan ini boleh jadi mendadak sekiranya kita terjun ke alam tasauf.
Rasulullah s.a.w bersabda:
· "Bahawasanya orang-orang mukmin itu perhatiannya pada solat, puasa dan
ibadat dan orang munafik itu perhatiannya lebih kepada makanan dan minuman
seperti halnya binatang"
· "Sedikit taufik adalah lebih baik dari banyak berfikir dan berfikir perkara duniawi
itu mendaruratkan dan sebaliknya berfikir perkara agama pasti mendatangkan
kegembiraan"
Pada tahap ini sudah mementingkan akhirat dari dunia.
Namun begitu walau nak dibandingkan dengan amarah ia lebih tinggi sedikit, namun
sekali-sekala ia tidak terlepas juga dari jatuh kedalam jurang dosa dan
kejahatan.Imannya masih belum kuat.Namun ia cepat sedar dan cepat beristigfar minta
ampun kepada Allah.
Firman Allah:
"Aku bersumpah dengan nafsu lawwamah"
Sebagai contoh kalau tertinggal sembahyang terdapat perasaan kecut hati dan cepat
menyesal sehingga terus pergi kadha.
Antara sifat nafsu lawwamah adalah:
1. Mencela diri sendiri
2. Bertafakur dan berfikir
3. Membuat kebajikan kerana ria
4. Kagim pada diri sendiri yakni 'ujub
5. Membuat sesuatu dengan sum'ah -agar dipuji
6. Takjub pada diri sendiri
Sesiapa yang merasa berdegup di hati sifat seperti di atas masih lagi berada pada tahap
nafsu lawwamah. Ianya adalah terdapat pada kebanyakan orang awam .
Harus kuat berzikir lagi untuk menembus dan menyucikan sisa-sisa karat hati. Zikir pada
peringakat nafsu ini masih lagi dibibir tetapi kadang-kadang sudah mulai meresap masuk
ke lubuk hati tapi dalam keadaan yang tidak istiqamah. Pada peringkat ini memang
sudah timbul gila beribadat sehingga kadang-kadang merasa dirinya ringan dan
melayang, kadang-kadang macam hilang dirinya. Rasa semacam semut berderau
diseluruh tubuhnya terutama pada bahagian tulang belakang dan tangannya. Keadaan
beginilah menimbulkan keasyikan yang menyeronokkan dengan amalan zikir dan ibadat
lain.
Pada pringkat ini sudah boleh menerima sedikit ilham hasil dari zauk dan kadang-kadang
mengalami mimpi yang perlu ditafsir kembali oleh guru. Bila berterusan dengan petua
dan amalan yang diberi oleh guru InsyaAllah nafsunya lawwa-mah ini akan meningkat
kepada tahap seterusnya.
Nafsu mulhamah
Oleh : Nur Anwar
Nafsu ini lebih baik dari amarah dan lawwa-mah.Nafsu mulhamah ini ialah nafsu yang
sudah menerima latihan beberapa proses kesucian dari sifat-sifat hati yang tercemar
melalui latihan sufi/ tariqat/ amalan guru lainnya yang mempunyai sanad dari Rasulullah
s.a.w.Kesucian hatinya telah menyebabkan segala lintasan kotor atau khuatir-khuatir
syaitan telah dapat dibuang dan diganti dengan ilham dari malaikat atau Allah.
Firman Allah:
"Demi nafsu (manusia) dan yang menjadikannya (Allah) lalu diilhamkan Allah
kepadanya mana yang buruk dan mana yang baik, sesungguhnya dapat
kemenanganlah orang yang menyucinya (nafsu) dan rugilah (celakalah) orang
yang mengotorkannya(nafsu)
Makam nafsu ini juga dikenali dengan nafsu samiah. Pada pringkat ini amalan baiknya
sudah mengatasi amalan kejahatannya. Sifat mazmumah telah diganti dengan
mahmudah. Sikap beibadat telah tebal dan amalan guru terus diamalkan dengan lebih
tekun lagi.
Pada penyesalan pada peringakat lawwamah tadi terus bersebati di dalam jiwa. Isyarat
lawwamah sentiasa subur. Sesungguhnya taubat orang peringkat mulhamah ini adalah
"taubatan nasuha". Bukan shaj di mulut tetapi hakiki.
Dalam kehidupan sudah terbina satu skap yang baik,tabah menghadapi dugaan, bila
terlintas sesuatu yang ke arah maksiat cuba-cuba memohon kepada perlindungan dari
Allah.
Firman Allah:
"Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada
Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha
Mengetahui.Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa , bila mereka ditimpa
was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketiak itu juga mereka
melihat kesalahan-kesalahan."
Sabda Rasulullah S.a.w:
"Barangsiapa yang merasa gembira dengan kebaikannya dan merasa susah (gelisah)
dengan kejahatan yang dilakukan, maka itu orang-orang mukmin"
Zikir pada tahap ini telah menyerap kedalam lubuk hatinya bukan sekadar berlewa-lewa
dibir sahaja lagi. Malah sudah menerima hakikat nikmat zikir dan zauk. Bila disebur
nama Allah rindunya sangat besar, berderau darahnya dan gementar tubuhnya tanpa
disengajakan.
Firman Allah:
"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu, bagi mereka apabila sahaja disebut
nama Allah, nescaya gementarlah seluruh hati mereka"
Perasaan ini terus menjalar sehingga bertemu kekasihnya.
Antara sifat-sifat yang bernafsu mulhamah:
1. Sifat-sifat ketenangan,lapang dada dan tidak putus asa.
2. Tak sayangkan harta
3. Qanaah.
4. Berilmu laduni
5. Merendah diri/ tawwadu'
6. Taubat hakiki
7. Sabar hakiki
8. Tahan ujian dan menanggung kesusahan
Mereka pada tahap ini mulai masuk ke sempadan maqam wali yakni kerapkali mulai
mencapai fana yang menghasilkan rasa makrifat dan hakikat (syuhud) tetapi belum
teguh dan kemungkinan untuk kembali kepada sifat yang tidak baik masih ada.
Kebanyakan orang cepat terhijab pada masa ini kerana terlalu asyik dengan anugerah
Allah padahal itu hanyalah ujian semata-mata.
Dalam konteks ilmu pula mereka bukan sahaja menguasai ilmu qalam malah sudah
dapat menguasai ilmu ghaib menerusi tiga cara laduni iaitu nur, cara tajalli dan cara
laduni di peringakat sir. Yang dimaksudkan dengan laduni peringkat sir ialah menerusi
telinga batin yang terletak ditengah-tengah kepala yang biasanya dipanggil bahagian
tanaffas. Suara yang diterima amat jelas sekali. Tak ubah seperti mendengar suara
telefon. Pada masa yang sama pendengaran zahir tetap tidak terganggu walaupun masa
menerima laduni sir itu ada kawan berbual. Biasanya suara ghaib itu adalah waliyulah
atau ambia yang merupaka guru-guru ghaib yang bertugas mengajar ilmu ghaib pada
mereka yang diperingkat mulhamah. Tapi perlu ingat guru murysid zahir kita tetap guru.
Malah Guru mursyid kita sebenarnya telah berkomunikasi terlebih dahulu dengan guruguru
ghaib ini. Sebab tu kalau tak ada murysid kita akan terpedaya dengan syaitan dan
jin yang menyamar. Pembukaan telinga batin ini pada awalnya berlaku seakan suatu
bisikan suara yang dapat dibahagian dalam anak telinga, dimana pada permulaannya
merasa berdesing. Kemudian barulah dapat dengar jelas.
Zikir tetap meningkat. Pada peringkat inilah Allah berfirman:
"Orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan berzikir
kepada Allah. Ingatlah hanya dengan berzikir kepada Allah sahajalah hati
menjadi tenteram".
Nafsu mutma'innah
Oleh : Nur Anwar
Inilah peringkat/ martabat nafsu yang pertama yang benar-benar direhai Allah seperti
yang saudara kita nyatakan di atas. Yang layak masuk syurga Allah. Maknanya siapa
sampai pada maqam ini bererti syurga tetap terjamin, InsyaAllah. Hakikat inilah yang
difirmankan Allah:
"Wahai orang yang berjiwa / bernafsu mutmainnah,pulanglah kepangkuan
Tuhanmu dalam keadaan redhai meredhai olehNya dan masuklah ke dalam
golongan HAMBAKU dan masuklah ke dalam syurgaKU".
Pada peringkat ini jiwa mutmainnah merasakan ketenagan hidup yang hakiki yang bukan
dibuat-buat. Tidak ada lagi perasaan gelisah. Semuanya lahir dari tauhidnya yang tinggi
dan mendalam. Tauhid yang sejati dan hakiki. Tidak ada lagi perbezaan senang dengan
susah baginya sama sahaja. Pada maqam inilah permulaan mendapat darjat wali kecil.
Antara sifat-sifat maqam ini adalah:
1. Taqwa yang benar.
2. Arif
3. Syukur yang benar
4. Tawakkal yang hakiki
5. Kuat beribadat
6. Redha dengan ketentuan Allah
7. Murah hati dan seronok bersedekah.
8. Dan lain-lain sifat mulia yang tidak dibuat-buat.
Pada maqam ini biasanya(walaupun tidak semestinya), akan adanya keramat-keramat
yang luar biasa serta mendapat ilmu dengan tak payah belajar sebab sudah dapat
mengesan rahsia-rahsia dari LohMahfuz. Adanya sifat lidah masin. Apa yang keluar dari
mulut bukan sembarangan lagi bahkan menerusi yang dipanggil sebagai 'inkisaf'. Mereka
sudah menguasai ilmu peringkat nur, tajalli, sir dan juga sirussir, iaitu lebih tinggi dari
maqam mulhamah. Yang dikatakan menerusi sirussir ialah cara penerimaan dengan
telinga dan mata batin. Kalau mulhammah tadi baru terbuka dengan telinga batin tanpa
mata batin. Dengan mata batin inilah dia berupaya melihat sesuatu yang ghaib yang tak
mampu dilihat oleh mata biasa kita. Malah dapat melihat sesuatu yang akan berlaku
pada masa akan datang. Betul-betul macam melihat TV. Malah siap boleh rewind lagi.
Kalau guru kita nak lihat sejarah hidup kita yang lalu biasanya dia akan memrhati
rakaman hidup kita dan mengesan dimana kesilapan kita dan memberi petua untuk
membetulkannya. Kalau mencuri disuruhnya kita memulangkan kembali serta minta
halal dan maaf, dan sebagainya lagi. Namun begitu dia tetap akan menjaga aib muridnya
kepada orang lain. Perlu dingat pada peringkat ini dia tidak terganggu penglihatan dan
pendengaran zahirnya pada masa sama melihat dan mendengar yang batin walaupun
duduk di kedai kopi bersama-sama orang lain. Melalui penerimaan sirussir ini dia
berupaya melihat alam barzakh, menjelajahi alam alam malakut. Keyakinan mereka
sudah pada tahap ainul yakin dan haqqul yakin.
Fana juga boleh berlaku yang dikenali sebagai "fana qalbi" iaitu merupakan penafian diri
ataupun menafikan maujud dirinya dan diisbatkan kepada wujudnya Allah sematamata.
Inilah peringkat yang kita bincangkan dulu mengenai LAA MAUJUD ILLALLAH.
Keadaan inilah yang digambarkan Allah:
"Semua yang ada adalah fana (tiada wujud hakikinya).Dan yang kekal(baqa)
itu adalah wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan"
Namun fana qalbi ini tidaklah kekal.
Nafsu radhiah
Oleh : Nur Anwar
Maqam ini dinamakan radhiah kerana perasaan keredhaan pada segala ketentuan dan
hukuman Allah. Pada maqam ini sudah tidak ada rasa takut dengan pada bala Allah dan
tak tahu gembira dengan nikmatNya. Sama sahaja. Apa yang penting Allah redha
padaNya. Itu kalau sakitpun dah tak perlu kepada ubat, sebab bagi dia sakit itulah
nikmat kerana dia merasa makin dekat dengan tuhannya. Wang ringgit sudah sama
dengan daun kayu. Emas sama dengan tanah. Dunia sudah dipandang kecil , malah
sudah tidak dipandang lagi sebaliknya dunia yang datang kepadanya.
Firman Allah:
"Sesungguhnya wali-wali Allah itu tak rasa ketakutan dan tak pernah rasa
kerungsingan di atas mereka".
Ini kerana nur syhuhud sudah sebati dalam jiwa mereka. Alam sekeliling seperti cermin
yang boleh mereka melihat Allah setiap ketika. Ini adalah maqam musyahadah tahap
ihsan seperti hadis Rasulullah s.a.w:
"Hendaklah kamu menyembah Allah sebagaimana kamu melihatNya..."
INi adalah maqam wali dalam martabat khawas.
Pada masa inilah apa yang diisyaratkan oleh rasulullah s.a.w:
"Takutilah akan firasat orang mukmin, bahawasanya orang-orang mukmin itu melihat
dengan Nur Allah".
Pada tahap radhiah ini ,ia melihat melalui basyirahnya, merenung dengan kasyafnya ,
bertindak melalui perintah ilmu laduninya.Mulutnya dan doanya sangat mustajab.'Barang
dipinta barang jadi"
Orang dimaqam ini kadang-kadang perbuatannya menyalahi syariat.Percakapan kadangkadang
menyinggung orang biasa yang tak faham tapi dikeluarkan tanpa sengaja.Masih
lagi mengalami fana qalbi.tapi tidak menentu.Hidupnya ibarat dilambung gelora cinta
seolah terapung bersama-sama Allah.Hanya memandang dan menyaksikan sesuatu
bahawa tiada suatu yang wujud di dunia ini melainkan wajah Allah semata-mata:
Firman Allah:
"Di mana saja kamu menghadap, maka disitulah wajah Allah
Itu yang terjadi pada Al Junaid:Tiada apa dalam jubahku, melainkan Allah.
Mereka sudah memandang yang banyak kepada satu.Keadaan inilah boleh menimbulkan
fitnah, malah kadang-kadang orang akan anggap gila. Inilah maqam Ana'al Haq-Mansur
Al-Hallaj.
Zikir pada peringkat ini adalah secara 'khafi' yang telah meliputi seluruh anggota zahir
dan batinnya. Pada peringkat inilah kulit berzikir, daging berzikir, tulang berzikir, malah
semuanya berzikir. Tu yang jadi darah Al-Hallaj membentuk tulisan Allah lalu keluar zikir,
malah kematian wali-wali seperti Tok Ku Paloh, masih lagi terdengar zikir di dadannya.
Kadang-kadang mereka dijemput menjelajah alam ghaib kubra yang diluar akal
manusia. Malah mereka di ajar ilmu tinggi yang lebih canggih dari manusia biasa yang
boleh dicapai oleh zaman moden ini. Mereka boleh buat perhubungan secara langsung
dengan para rasul, nabi, ambia dan waliyullah yang lain. Mereka menuntut ilmu dengan
aulia macam berbincang dengan kawan melalui handphone, malah boleh berinteraksi
beramai-ramai walaupun masing-masing berada di berbeza tempat.
Sifat-sifatnya:
1. Ikhlas
2. Warak
3. Zahid
4. Dan lain-lain lagi yang baik yang ada pada maqam sebelum ini.
Nafsu mardhiah
Oleh : Nur Anwar
Pada peringkat ini segala yang keluar darinya semuanya telah diredhai Allah.
Perilakunya, kata-katanya, diamnya semuanya dengan keredaan dan keizinan Allah
belaka. Akan keluar keramat yang luar biasa. Mereka sudah menanam ingatan pada
Allah diteras lubuk hati mereka menerusi cara "khafi-filkhafi", maknanya secara
penyaksiaan 'basitiah' iaitu penyaksian sifat ma'ani Allah yang nyata dan dizahirkan oleh
diriNya sendiri. Af'al diri mereka sudah dinafi dan diisbahkan secara langsung kepada
af'al Allah semata-mata.Jiwa mereka betul-betul sebati, ingatan mereka terhadap Allah
tidak sesaatpun berpisah darinya. Penyaksiaan terhadap hak sifat Allah jelas baginya
sehingga hilang dirinya nya sendiri. Inilah dinyatakan sebagai Abu Yazib Bistami: "Subha
Inni.."
"Pandanglah yang satu pada yang banyak"
Peringkat ini sudah tenggelam dalam fana baqabillah. Pada peringkat inilah suka
mengasingkan diri,tidak suka bergaul lagi dengan makhluk.
Namun begitu ia mmepunyai kesedaran dua alam sekaligus. Zahir dan batin. Dan ia
akam kemabli normal seperti biasa. Kalau peringkat sebelum ini mungkin sampai tak
terurus.
Konsep perjalanannya lebih kurang dengan radhiah.mereka berpegang kepada konsep:
Firman Allah:
"Apa yang di sisi kamu itu pasti lenyap dan apa yang ada di sisi Allah tetap
kekal".
Perkataan syatahah sudah hilang.Mereka suka hidup nafsu nafsi.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Apabila kamu sekalian melihat seseorang mukmin itu pendiam dan tenang , maka
dekatilah ia.Sesungguhnya dia akan mengajar kamu hikmah"
Menyentuh tentang zikirnya, zikirnya adalah zikir rahsia, tidak lagi ada lafaz dengan lidah
mahupun hati, tapi seluruh anggota zahir dan batin mengucapkan dengan zikir rahsia
yang didengar oleh telinga batin di maqam tanaffas. Zikirnya tidak pernah terganggu
dengan alam zahir walaupun dia tengah bercakap atau buat apa sahajapun.
Firman Allah:
"Orang-orang berzikir kepada Allah sambil berdiri, sambil duduk dan dalam
keadaan berbaring..."
Bagi mereka di maqam ini setiap perbuatan, perkataan, penglihatan dan apa sahaja
adalah zikir.
Pada tahap ini mempunyai kekeramatan yang amat luar biasan. Namun biasanya jarang
sekali menzahirkannya kelebihannya itu. Dari segi ilmu, mereka sudah memperolehi ilmu
semua peringkat sebelum ini iaitu nur, tajalli, sir, sirussir malah ditambah lagi dengan
cara tawasul/yaitu secara jaga dengan ambia dan waliyullah. Kehadiran wali-wali kepada
orang maqam mardiah ini lebih merupakan penghormatan dan ziarah sahaja. sambil
berbincang-bincang. Mereka berpeluang menjelajah seluruh alam alam maya dan alam
ghaib termasuk syurga, neraka dan sebagainya. Mereka berupaya melawat bermacammacam
tempat samada dengan pecahan diri batinnya atau dengan jasad sekali. Malah
dalam satu masa boleh menjelma di pelbagai tempat. Ini dipanggil "Khawa Fulkhawaf".
Ianya berlaku tanpa sengaja dan tanpa dapat dikawal
Sifat-sifatnya:
1. Redha dan rela dengan apa-apa pemberian Allah
2. Lemah lembut pergaulannya
3. Elok dan tingginya budi
4. Lain-lain sifat terpuji maqam sebelum ini.
Nafsu kamaliyyah
Oleh : Nur Anwar
Maqam ini adalah tertinggi. Maqam ini digelar sebagai "baqa billah", Kamil Mukamil", Al
Insan kamil kerana ia dapat menghimpunkan antara zahir dan batin, yakni ruh dan
hatinya kekal kepada Allah tetapi zahir tubuh kasarnya tetap dengan manusia. Hati
mereka kekal dengan Allah tak kira masa dan tempat, tidur atau jaga sentiasa mereka
bermusyahadah kepada Allah. Ini adalah maqam khawas al khawas. Semua gerak geri
mereka sudah jadi ibadat. Hatta berak kencing mereka, tidur mereka dan sebagainya.
Ilmu mereka adalah seperti yang dinyatakan oleh Imam Ghazali, ilham dan ilmu
mukasyafah yang diterima nya tidak bukan adalah sama dengan istilah wahyu semuanya
datang terus dari Allah. Cuma kalau Rasul dan Nabi di panggil Wahyu dan manusia biasa
yang kamil di panggil Ilham.
Saya rasa sekadar ini lah yang termampu oleh saya. Mungkin ada kelemahan dan
ketinggalan dalam istilah atau pengertian. Wahai Tuan -tuan sila perbetulkan dan
tambah lagi mana-mana yang kurang.Mengenai kaedah zikir pada maqam-maqam saya
rasa ada saudara yang akan menghuraikanya berpandukan kaedah tariqat masingmasing.
InsyaAllah.
Semoga Allah mengampun saya atas segala kesilapan. Dan harap memberi manfaat
pada semua.
Wallahu a'lam
Sumber rujukan:
Al-Hikam
Ihya Ulumudin
Rahsia Mengenal Diri
Mengenal Diri Dan Wali Allah
Awarif al Ma'arif
Mengenal Ilmu Tasauf
Siapa Wali
Risalatul Qusyairiah
Sirrul Asrar
Perkembangan Tasauf dari Abab ke Abab
Al-Quran dan Al Hadis
Dan lain-lain
Serta pengalaman bersama dan tunjuk ajar Yang Amat Mulia Mursyid Tercinta

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar